Farsi Blog | moh

سیب فارسی | نقشه متروی تهران


مهمترین اخبار روز ایران و جهان

تمام آنچه باید از متروی تهران بدانید


بروزرسانی: نقشه مقابل در تاریخ 15/04/96 با توجه به تغییرات جدید متروی تهران آپدیت شد



(بروزرسانی 14/04/96 : سایز عکس بهینه شد تا سرعت لود روی تمامی ابزار ها بالاتر رود)عکس مقابل بسیار با کیفیت است. با راست کلیک قابلیت ذخیره کردن عکس موجود است.
متروی تهران:
-متن از ویکی پدیا- متروی تهران به مجموعهٔ قطارهای شهری تهران و همچنین «شرکت راه آهن شهری تهران و حومه» گفته می‌شود. تا شهریورماه سال ۱۳۹۴ (سپتامبر ۲۰۱۵ م.) این قطارها در پنج خط اصلی در حال تردد هستند که چهار خط آن (۱و۲و۳و۴) درون شهری یک خط دیگر (۵) نیز بین‌شهری (میان کرج و تهران) هستند. تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۴ مسافت خطوط متروی بهره‌برداری‌شده برابر ۱۶۳ کیلومتر بوده‌است و تعداد واگن‌های فعال در مترو تهران بیش از ۱۰۰۰ واگن می‌باشد که روزانه بیش از ۳ میلیون مسافر را جابجا می‌کنند. اگرچه طرح‌های اوّلیهٔ متروی تهران در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی ریخته شد، اما به طور رسمی از سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۹ م.) شروع به کار کرد. نخستین مسیر فعال، مسیر شماره ۵ مترو بود که بین تهران و کرج مسافر جابه‌جا می‌کرد و در ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد. از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، بخشی جهت بهره‌برداری از بدنهٔ اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه می‌دهد و دفتر مرکزی آن در چهارراه کالج (تقاطع خیابان‌های حافظ و انقلاب تهران) واقع می‌باشد. در حال حاضر مدیر عامل شرکت مترو تهران مهندس هابیل درویش و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیز مهندس محسن نایبی می‌باشد.
خطوط در حال کار:
تا پایان شهریورماه ۱۳۹۴ متروی تهران با چهار خط درون شهری و یک خط برون شهری به شرح ذیل در حال سرویس دهی می‌باشد: ۱- خط یک به طول ۳۹ کیلومتر با۲۹ ایستگاه از ایستگاه تجریش واقع در ابتدای خیابان شریعتی تا ایستگاه کهریزک واقع در ضلع جنوب شرقی بهشت زهرا این خط پس از شروع از میدان تجریش طول خیابان شریعتی (خیابان شمیران) را به سمت جنوب طی کرده و با رسیدن به تقاطع خیابان میرداماد به سمت غرب متمایل شده و در طول این خیابان امتداد مسیر می‌دهد سپس در اواسط خیابان میرداماد مجدداً به سمت جنوب متمایل گشته و با عبور ازاراضی عباس‌آباد به ابتدای خیابان دکتر مفتح (روزولت سابق) می‌رسد و در طول این خیابان تا میدان هفت تیر (بیست و پنجم شهریور) امتداد مسیر می‌دهد. سپس وارد خیابان مفتح (روزولت جنوبی) شده و در طول این خیابان و خیابان سعدی امتداد می‌یابد. در حوالی خیابان اکباتان به سمت غرب متمایل شده و به میدان امام خمینی (سپه- توپخانه) می‌رسد. سپس در طول خیابان خیام حرکت کرده و با رسیدن به محدوده خیابان شوش از زیر زمین خارج می‌شود و به موازات خطوط راه آهن سراسری تهران- مشهد تا شهر ری حرکت می‌نماید. سپس بار دیگر به سمت غرب متمایل شده و به بهشت زهرا و مرقد امام می‌رسد و با طی کردن ضلع غرب بهشت زهرا به سمت شرق متمایل شده و در انتها به ایستگاه کهریزک خواهد رسید. این خط در شهید بهشتی با خط سه، در ایستگاه هفت تیر با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه دولت با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط دو و در ایستگاه مولوی با خط در حال احداث هفت تقاطع دارد. ۲- خط دو به طول ۲۴ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه از ایستگاه فرهنگسرا واقع در خیابان جشنواره جنب فرهنگسرای اشراق تا ایستگاه تهران (صادقیه) واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه این خط پس از آغاز در خیابان جشواره وارد بزرگراه رسالت شده و پس از طی مسیر به سمت غرب در حوالی میدان رسالت به سمت جنوب غرب متمایل شده و در طول خیابان نظام آباد امتداد مسیر می‌دهد. سپس به میدان ابن سینا رسیده و از آنجا تا میدان بهارستان به سمت جنوب حرکت می‌کند. سپس بار دیگر به سمت جنوب غرب متمایل شده و پس از طی مسیر در امتداد خیابان اکباتان به میدان امام خمینی (سپه- توپخانه) می‌رسد. از میدان امام خمینی به سمت غرب در طول خیابان امام خمینی (سپه) تا میدان حر (باغشاه) حرکت کرده و در حوالی این میدان به سمت شمال غرب متمایل می‌شود و با عبور در امتداد خیابان‌های دانشگاه جنگ و آذربایجان به خیابان آزادی می‌رسد و از طریق بلوار تیموری و خیابان گلاب به میدان صادقیه (آریا شهر) می‌رسد. این خط در ایستگاه شهید باقری با توسعه شرقی خط چهار، در ایستگاه امام حسین (ع) با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه شمیران با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط یک، در ایستگاه دانشگاه امام علی با ایستگاه در حال احداث خط سه، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط در حال احداث هفت، در ایستگاه شادمان با خط چهار تقاطع داشته و در نهایت در انتهای خط و در ایستگاه تهران (صادقیه) به صورت تبادلی به خط پنج متصل می‌شود. ۳- خط سه به طول ۳۷ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه از ایستگاه قائم تا ایستگاه آزادگان. این خط در حال حاضر در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه ولیعصر با خط چهار تقاطع دارد. این خط از ایستگاه قائم واقع در شهرک قائم در شمال شرق تهران آغاز شده و در طول بزرگراه ارتش ادامه می یابد. سپس به سمت جنوب غربی متمایل شده و به میدان نوبنیاد می‌رسد. در ادامه و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به صورت شمال به جنوب به میدان گلبرگ رسیده و به سمت غرب در طول خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و سپس وارد خیابان ولعیصر (پهلوی سابق) شده و در طول خیابان ولیعصر (پهلوی سابق) و به سمت جنوب تا میدان راه‌آهن ادامه مسیر داده و سپس به سمت فرودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل شده و به ایستگاه آزادگان منتهی می گردد. خط سه مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط در حال احداث شش، در ایستگاه ولیعصر با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه امام علی (در دست ساختمان) با خط دو تقاطع خواهد داشت. ایستگاه متروهای احداث شده در خط سه مترو تهران عبارتند از:شهرک قائم، نوبنیاد، شهید زین الدین، شهید بهشتی، شهید دکتر فاطمی، میدان ولیعصر، ولیعصر، منیریه، راه آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل آباد، آزادگان( ۱۴ ایستگاه( ۴- خط چهار به طول ۲۱ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه از ایستگاه شهید کلاهدوز واقع در انتهای خیابان پیروزی بزرگراه اسبدوانی تا ایستگاه اکباتان (ارم سبز) واقع در بلوار فردوس انتهای خیابان شقایق جنوبی این خط پس از شروع از بزگراه اسبدوانی در طول خیابان پیروزی (فرح آباد) به سمت غرب امتداد مسیر داده و پس از رسیدن به میدان شهدا (ژاله) به سمت شمال غرب متمایل می‌شود و با عبور از زیر خیابان ایران و میدان ابن سینا به خیابان انقلاب (شاهرضا) می‌رسد بخش عمده‌ای از این خط از زیر خیابان انقلاب و آزادی می‌گذرد و پس از رسیدن به میدان آزادی (شهیاد) در امتداد جاده مخصوص کرج ادامه مسیر داده و با رسیدن به شهرک اکباتان به سمت شمال تغییر مسیر داده و با عبور در امتداد بزرگراه ستاری به بلوار شقایق منتهی می‌گردد. این خط در میدان شهدا (میدان ژاله سابق) با خط در حال احداث شش، در ایستگاه دروازه شمیران با خط دو، در ایستگاه دروازه دولت با خط یک، در ایستگاه ولیعصر با خط سه، در ایستگاه توحید با خط در حال احداث هفت و مجدداً در ایستگاه شادمان با خط دو تقاطع دارد ایستگاه متروی گلشهر کرج ۵- خط پنج (خط برون شهری) به طول ۴۲ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه از ایستگاه تهران (صادقیه) واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه تا ایستگاه ایستگاه گلشهر واقع در گلشهر کرج.این خط موازی آزادراه تهران-کرج عبور می کند. ۶- خط هفت به طول ۲۲ کیلومتر با ۷ ایستگاه از ایستگاه بسیج واقع در تقاطع بزرگراه افسریه و بزرگراه تا ایستگاه میدان صنعت واقع در شهرک غرب (قدس) قرار دارد. این خط از بزرگراه افسریه آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی غربی در محدوده ی جنوب بازار تهران به بزرگراه نواب می رسد. سپس به سمت شمال تغییر جهت داده و در طول بزرگراه های نواب و چمران به سمت شمال ادامه مسیر می دهد و پس از عبور از کنار برج میلاد به میدان صنعت می رسد. ایستگاه های افتتاح شده به ترتیب میدان صنعت - دانشگاه تربیت مدرس( گیشا) - شهید نواب صفوی - کمیل - بریانک - میدان محمدیه و بسیج می باشند. این خط در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس( گیشا) با خط در حال ساخت ۶ و در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط ۲ و در ایستگاه میدان محمدیه با خط ۱ تقاطع خواهد داشت.