سیب فارسی

شب و روزنوشته های من | داستان سیبی که هر روز به زمین می خورد!
مدیر ای تی موفقی باشیم
4 نوامبر 16

یک مدیر خوب فناوری اطلاعات باید یک مدیر خوب منابع انسانی نیز باشد
مدیران فنی بایدبا فنون مدیریت اشنا باشند
برای اینکه مدیری توانمند خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات باشید:

-قبل از هر چيز كارتان را دوست داشته باشيد.

-همواره گوش شنوا داشته باشید.بیش از انکه سخن بگویید شنونده خوبی باشید.براستی خداوند دو گوش ویک زبان آفرید.

-از بحث برای متقاعد کردن کاربران یا مدیران ارشد بپرهیزید -سعی کنید روند کار را با نمودارهای قابل فهم توضیح دهید.

-گاهی کاربران نیازهای خود را به خوبی مطرح نمی کنند دقت کنید ببینید چه می خواهند.به اين نمونه زيبا و تاثير برانگيز توجه كنيد:

-برای پروزه های راه اندازی مدیران ارشد سازمان را باخود هماهنگ سازید. -هرگز با مدیران و کاربران فنی و تخصصی صحبت نکنید. اصطلاحات فنی و كليشه اي بکار نبريد.

-از آنجايي كه كليه اطلاعات شركت در دستان شماست امين شركت و سازمان خود باشيد.

-در هنگام ایجاد مشکل خونسردی خود را کاملا حفظ نمایید. درتمامی دنیا خرابی شبکه- اشکالات فنی و…جز لا ینفک کار در بخش آی تی است. گاهی یک شبکه 100 کاربره قطع می گردد.اگر خونسرد عمل نکنید به این دلیل که هیچکدام از کاربران بازهم موضوع را بادید فنی نمی بینند تحمل نداشته و هراز چندگاهی با تندی با شما برخورد خواهند کرد.هوشمند عمل کنید. وضمن همدردی با کاربر خود انها را به ارامش دعوت کنید.
همچنين چه بسا كه اين مشكلات براي شما فرصتهاي ترقي را نيز فراهم كند.
انيشتين:فرصتها در دل مشكلات نهفته اند.

-همواره سطح علمی خود را بالا ببرید.این رشته مدام در حال تغییر است می توانید با عضویت در یک خبرنامه رشته خود هر روز به اطلاعات روز خود دسترسی داشته باشید

-جعبه کمکهای اولیه کامپیوتری تهیه کنید.سعی می کنم در تاپیک بعدی این موضوع را مفصل تر توضیح دهم.

-کامپیوترهای معین در سازمان و در هر واحد تعریف کنیدو انها را به مدیران سازمان اطلاع دهید تا در زمانهای نصب مجدد جایگزین باشندوكمترين وقفه اي در امور كاري صورت پذيرد.

-به کاربران آموزش لازم برای حل مشکلات كامپيوتري بدهیدو آنها را توانمند سازید. به آنها اطمینان کنید.

-با مدیران سازمان تعامل بالایی داشته باشید آنها را با اهداف خود آشنا کنید.
-در فعالیتهای تفریحی سازمان نظیر انجمنهای شرکت و یا ورزش شرکت نمایید.خودتان رهبر تغییر و ایجاد محیط ارام وشاد باشید.رهبر یک تیم تفریحی باشید.بگذارید از حالت صرفا فنی خارج گردید.
گاندی:خود تجلی آن تغییری باشید که دوست دارید درمحيط پيرامونتان شاهدآن باشید.

-در زمان راه اندازی سیستمهای جدید ضمن داشتن قاطعیت لازم- بر تمایل کاربران بر استفاده از سیستمهای قبلی آگاه باشید و با صحبت با آنها به آنها بگویید همواره در کنار آنها هستید. یادتان نرود پیامهای تشکر آمیز و یا درخواست تشویق از مدیریت ارشد سازمان برای این کاربران هدیه خوبی بوده و به آنها خواهید گفت که ارزش کارشان را می دانید

-دانش مدیریت خودرا بالا برید.همه کاربران دوست دارند به خواسته شان در اولویت اول پاسخ دهید.انها مشکلات شما را نمی توانند درک کنند.

-گاهی کاربران جهت فرار از وظایف خود شما را قربانی می کنند.هوشمند باشید سعی کنید دلیل این عکس العمل را
بدانید.گاهی کاربران علت عدم پاسخگویی به مدیران خود را اشکال در سیستم و یا خرابی کامپیوترویا عدم پاسخگویی سریع شما جلوه می دهندو هیچ عامل و دلیلی راحتتر از این راه حل که علت را به سیستم بی جان مرتبط کنند ندارند.نگران نباشید این مساله نیز یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه مدیران ای تی با آن مواجه اند .صبورباشید.با مدیران خودرا هماهنگ سازید.

-برای امور کاری خود راههای تسهیل کار را فرا گیرید.مثلا ریموت دسکتاب را فعال کنید.

-یادتان نرود صرفا از اتاقتان موضوعات را کنترل نکنید.همانطورکه بیان شد کاربران کارهای فنی ای که انجام می دهید مطلع نیستند وفکر می کنند به داد آنها نمی رسید .سعی کنید هر از چند گاهی به اتاق کاربران مراجعه نمایید.هر چند آگاه کردن کاربران از نحوه کار و علت عدم مراجعه می تواند برایشان جالب باشدو با شما همراه شونداما این موضوع زمان می برد.
از همه کاربرانتان انتظار مساوي نداشته باشيد.
-هر گز کاربرانتان را تحت کنترل قرارندهید.سعی کنید ضعغهای سیستم را بررسی و پیداکنید و برطرف نمایید.البته همواره نظارت برسیستمها داشته باشید.

-باپشتیبانان بیرونی سازمان تعاملی سازنده داشته باشید.

-هراز چند گاهی با همکاران همرده خود در سازمانهای دیگر ارتباط برقرار نمایید و همواره سعی کنیداز تجربیات دیگران بهره بگیرید.

-فرهنگ تشکر و زبان تشکر را در شرکت رواج دهید.

-به دلایلی نظیر بالابودن حجم کاراگر فرصت نکردید موضوعی که دارای اولویت پایین است انجام دهید. یا راهکاری ارایه دهید و یا کاربر را مطمین سازید موضوع را به زودی پیگیری خواهید کرد.

-یادتان باشد نمی توانید باهمه اقدماتی که گفتیم همه را از خود راضی نگاه دارید. اما همواره صادقانه کار کنید و سعی نکنید به تلافی اقدامات کاربران بپردازید.

-مدیریت ای تی یعنی مدیریت تغییر. برای هرگونه تغییر مخالفتها زیاد است .خصوصا اگر این تغییر با نگرانی امكان جابجایی جايگاه کاری کاربربه علت عدم امكان استفاده از تكنولوزي مواجه گردد. بیشتر مخالف خواهید داشت.به آنها اطمينان دهيد آموزشهاي لازم را خواهيد داد و همراه آنها خواهيد بود.اما زمان و صبوری شما به شما کمک خواهد کرد. هر از چند گاهی خود را به جای کاربرتان قرار دهید.

-ازانجایی که همواره پروزه های ای تی زماني را جهت جایگزینی کامل سیستم جدید با سیستم قدیمی نياز دارند. در وهله اول با واکنشهای شدید کاربران و مخالفتهایی شدیددر سازمان مواجه می گردید.صبور باشید. از نمودارها کمک بگیرید .با مدیران ارشد موضوعات را درمیان بگذارید.اگر کمی صبور باشید در انتها رضایت خاطر کاربران- خستگی را ازتن شما درمی آورد ومخالفان سرسخت به طرفداران تغییر تبدیل می شوند.

-قبل از هر تغییری تلاش کنید براساس اطلاعیه ای همکاران را از موضوع آگاه نمایید.

-نقطه دید ونگاه خود را وسیع کنید.

-ضعف های خودرا بشناسید و به مرور آن را به قوت تبدیل کنید.
امام علی (ع):انکه بینای عیوب خود شداز دیدن عیوب دیگران غافل می ماند
-فراموش نکنید گاهی سطح توقعات از شما با توجه به نیروی انسانی و امکانات سخت افزاری بیش از حد انتظار است .این در حالی است که شما تمامی تلاش خود را هم کرده اید این موضوع هم در کار شما کاملا طبیعی است .سعی کنید نقاط قوت خود را هر از چندگاهی یاداوری کنید .همچنین از انها بخواهید یک لحظه باشما برای حل یک موضوع همراه شوند . از اقداماتی که مجبورید در ان واحد داشته باشید برای انها مثالهایی بزنید. حتی از انهابخواهید برای شما راهکار بدهند.مثلا ببینید نحوه خدمات رسانی مورد نظرشان چیست؟

-منابع کامپیوتری شرکت به دست شماست فراموش نکنید امکانات همواره به عنوان یکی از عوامل رقابت در سازمان به شمار می رود.مثلا کاربری که دارای امکانات بهتر نظیر داشتن یک مانیتور ال سی دی است مورد تعارض قرار می گیرد و شما هم همواره مورد انتقاد شدید و یکطرفه.اگرتوانستید درجهت کسب منابع تعارض آمیز مدیر ارشد را متقاعد کنید وگرنه این موضوع که اجازه هزینه کردن را ندارید به همکاران خود بگویید.

-برای کاربرانتان توضیح دهید که چرا گاهی مجبور هستید از آنها بخواهید کامپیوترشان را به اتاقتان بفرستند.مثلا آنها حتما تاکنون مجبور بوده اند کامپیوترمنزل خود را به مراکز کامپیوترببرند.به آنهابگویید با توجه به علایمی که مطرح کرده اند نیاز است کامپیوتر جهت مثلا تعویض فن و یا پاور بازشده و سرویس سخت افزاری شود. به انها اطمینان دهید وقتی سیستمشان رفع عيب گرديد برایشان ارسال خواهید کرد.حتی تا جایی که امکان دارد ان را ارتقا خواهید داد.

-به کاربرانتان بیاموزید که نصب یک ویندوز و نرم افزارهای مورد درخواست گاهی بیش از 5 ساعت طول می کشد خصوصا اگرسیستم دارای سرعت متوسط باشد.

-به کاربران صفرو یک نگاه نکنید(برخلاف رشته مان).در هر سازمان موافقان و مخالفانی داریم باید طیفی از افراد را همراستا با خود کنیم .هنر کارکردن در کنارهمه موافقان و مخالفان است در همه حال برای همه خیرخواه باشیدوهمه را دوست داشته باشيد .

-در مكالماتتان از لحني شاد استفاده كنيد.

-هميشه ودر همه حال در بهبود شرايط كارو ايجاد انگيزه براي كاربرانتان براي اينكه راحتترو بهتر كار كنند تلاش كنيد.يادتان باشد شادكردن نيروهاي كار براي شما شادي مي آفريند.

-اگر شبکه شما 100 کاربره است خود را برای شبکه 150 الی 200 كاربره آماده سازید و بدین ترتیب اعتماد به نفس خود را تقویت نموده توانمندیهای خود را بالا برید.

-سلامت خود را حفظ نمایید.ورزش کنید .به موضوعات دیگر نیز بپردازید.مثلا مجلاتی در زمینه زندگی سالم- رازهای شاد زیستن- و…رابخوانید.يادتان نرود هرگز يك بعدي نشويد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *