سیب فارسی

شب و روزنوشته های من | داستان سیبی که هر روز به زمین می خورد!

سایت های فروش اینترنتی از سراب تا موفقیت: اپیزود دوم شکست بامیلو

2 آوریل 17

راجع به شرکت بامیلو نقد های فراوانی شده است و پیش از این نیز بارها صحبت شده است و ضعف های این شرکت برای اهل فن آشکار شده است…

پیش از مطلبی راجع به این موضوع نوشته بودم که می توانید آن را از طریق لینک زیر مشاهد فرمایید:

سایت های فروش اینترنتی از سراب تا موفقیت

طی جستجو های اخیر دیدم شکایت ها درباره این شرکت از طرف مشتریان روز به روز بیشتر شده است در زیر برخی از این شکایات که مشاهده کردم در زیر آورده ام لینک و نام و نشان دوستان محفوظ است و در زیر پست رفرنس شده است:

#کمپین_ما_از_بامیلو_خرید_نمیکنیم_درش_را_ببندید #شکایت_از_بامیلو  #نارضایتی_بامیلو

احسان گفته:

من ناچارا چند ماه پیش از بامیلو خرید کردم با اینکه میدانستم خیلی گران فروش است و قیمتهاش از بازار و فروشگاه های دیگر بالاتر است ولی چون کالا در بازار و فروشگاه های دیگر موجود نبود به ناچار با 140 هزار تومان گرانتر خریداری شد.
کالا ارسال شد…
کالا یک عدد لنز کنون بود
تاریخ خرید 24/5/94 بود و برگه گارانتی که همراه کالا بود تاریخ ثبت را 92/10/7 زده بود
لنز را روی دوربین وصل کردم متوجه لکه های داخل عدسی شدم لنز را باز کردم دیدم داخل لنز یک تار مو و چند لکه هست محل اتصال را با دقت نگاه کردم که متوجه سایدگی دور محل اتصال شدم
که نشان میدهد لنز استفاده شده
با بامیلو تماس گرفتم و موارد را بیان کردم
با کمال تعجب گفتند ما از تامین کننده این کالا را گرفیتم و باید با ایشان بررسی شود
گفتم به من چه ربطی دارد؟ من از شما گرفتم که در و دیوار را از تبلیغ پر کردید و قیمت هایتان نیز بالاتر است…من در این تاریخ سفارش دادم کارت گارانتی برای دو سال پیش است…
بالاخره گقت پس بفرستید تا بررسی کینم
پس فرستادم تماس گرفتن که بررسی شد و چون کالا در انبار تامیین کننده بود این موارد پیش امده
گفتم خانم این لنز استفاده شده و اگر هم اکبند بوده ، در انبار با لگد اینور انورش کردن که پر از لک است
خلاصه کالا را برای من فرستاند و من 3 ماه درگیر شکایت هستم و کارم بجایی نرسیده هنوز
اینماد هم یک مترسک است برای خالی نبودن عریضه در اصل فقط همان چیز نمادین است و هیچ اعتبار و اطمینانی ندارد.

 

راجع به نظر احسان گفته شده است:

  • متاسفانه هر چقدر این فروشگاه ها اعتبار کسب می کنند و مشهور میشن، اونقدر هم بی اهمیت میشین واسه مشتریانشون
  • دوست عزیز ای نماد و ساماندهی و نمیدونم تمام اینا همش کشکه. اونا هیچ کاری انجام نمیدن و فقط حوالت میکنن به دادگاه میگن برید اونجا شکایت کنید. ای نمیاد باعث دزدی و سوء استفاده خیلی ها شده.
    من از یک فروشنده شاکی بودم کلی هم مدرک داشتم اما اون فروشنده زبون باز بود راحت اونا رو خر کرد و اونا هم به من یک ایمیل تکراری که به همه میدن فرستادند. نوشت از دادگاه شکایت کنید. یعنی باید چندین برابر اون خرید هزینه میکردم تا آیا به نفع من رای بدن یا نه!

 

خانم یا آقای موسوی گفته:

سلام
روزتون بخیر
دوستان من یک گوشی Galaxy Ace 4 از توی سایت بامیلو سفارش دادم که توی سایت مشخصاتش رو 2 هسته ای و با دوربین 5 نوشته بود(G313HU) وقتی گوشی رو دریافت کردم و دیدم روش نوشته Galaxy ace 4 جعبه رو باز کردم شروع کردم به تست کردن که دیدم گوشی خیلی کنده و کیفیت دوربینش خیلی پایین به خاطر همین شک کردم که شاید همون گوشی نباشه باری همین با جستجو متوجه شدم که این گوشی دو مدل G313HU و G313H داره که مدلی که برای من فرستادن تک هسته ای هست و دوربین 3.2
حالا با بامیلو هرچی تماس میگیرم میگن چون باز کردی پس نمیگیریم خوب شما خودتون رو بزارید جای من ، من از کجا باید میدونستم که Galaxy ace 4 دو مدل داره و از کجا باید میدونستم باید از کجای رو جعبه تشخیص بدم چیه اصلا من نمیدونستم که اونی که سفارش دادم G313HU هست و فکر میکردم همین اسم ace 4 کفایت میکنه من خبره بازار موبایل نیستم که از همه این چیزها سر در بیارم و از رو جعبه گوشی که تا حالا ندیدم تشخیص بدم اون گوشی که سفارش دادم نیست
دوستان میخواستم نظر شما رو بدونم ایا حق با من هست یا بامیلو که نمیخواد گوشی رو پس بگیره
از فاکتور و گوشی عکس گرفتم ضمیمه کردم
چیزی که من متوجه شدم این هست که بامیلو جنس هایی رو که تامین کننده هاش میفرستن رو اگر مشتری برگشت بزنه با کمال میل قبول میکنه ولی اگر تامین کننده جنس خودش باشه
حاضره خریدار ضرر کنه و لی خودش ضرر نبینه

وحید درباره نظر موسوی گفته:

  • اگر چیزی که نوشته بوده اینی نیست که براتون فرستاده معامله قابل فسخ است
    یک قائده مشهور فقهی و قانونی هست .
    «العقود تابعة للقصود» معامله تابع قصد است . وقتی چیزی که واقع شده اون چیزی نباشه که قصد شده معامله قابل قسخ است (ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد)

    یکی از شرایط قصد اشتباه در موضوع معامله است
    مواد 199، 200، و 201 قانون مدنی حکم کلی اشتباه را بیان داشته است; ماده 199 بطور عام از اشتباه و انواع آن صحبت کرده است. ماده 200 در مورداشتباه در موضوع عقد و ماده 201 اشتباه در شخص طرف معامله و تعدادی دیگر ازمواد قانون مدنی بطور پراکنده، درباره اشتباه در موضوع عقد است ; از جمله ماده 353 که در رابطه با اشتباه در جنس موضوع عقد و موادی از قانون مدنی است که احکام خیارات، تدلیس، عیب و… را بیان می دارد. اشتباه در انواع موضوع قرارداد

    البته چون چیزی که شما خریده اید کلی فی الذمه است (مالی که مثل های فراوانی دارد ) فروشکاه باید انچه کهتعهد کرده به شما بدهد

    اگر هم شما با باز کردن جعبه میتوانسته ای متوجه اختلاف کالا شوید نمیتوانند به این بهانه از تعویض خودداری کنند

 

امیری گفته:

از باميلو يه surface سفارش دادم.
قبل از سفارش زنگ زدم گفتم کيبورد داره يا نه گفتن سفارش رو ثبت کنيد بعد زنگ بزنيد روی سفارش يادداشت بزاريم.
سفارش رو ثبت کردم.
بعد زنگ زدم گفتم بنويسيد اگر کيبورد نداره نميخوام.
فرداش زنگ زدن گفتن کيبورد داره.
گفتم کيبوردش چه رنگی هست.
گفتن بهت زنگ ميزنيم.
ظهرش زنگ زدن گفتن کيبوردش رنگ بدنه هست دکمه هاش هم مشکی هست.
گفتم بفرستيد
فرداش صبح surface رو اوردن دم در
دادم بچه ها چک کنن و تو همون زمان خودم کارت رو کشيدم (اين يک اشتباه از من بود) چون نخواستم پيک معطل بشه
تا کارت رو کشيدم بچه ها گفتن کيبورد نداره
پيک زنگ زد به انبار گفت اينا کيبورد نداره
گفتم اونهمه يادداشت رو سفارش هست شما بخون ببين من گفتم بدون کيبورد نميخوام
خلاصه همون موقع دادم پيک برگردوند
3 روز بعدش هم پول رو پس دادن

وقتی زنگ زدم پشتيبانيشون برای پيگيری پول خودش تعجب کرد گفت اينجا اينهمه ياداشت هست که کيبورد داشته باشه کيبورد اين رنگی هست و اينا آخرش بدون کيبورد فرستادن برای شما.
يک نکته جالب هم اين بود که سفارش رو با کوپن تخفيف 200 هزار تومانی ثبت کرده بودم.
بعد ازينکه بدون کيبورد اوردن و سفارش کنسل شد کوپن من هم سوخت شد.
چون حرصم گرفته بود پشت تلفن بهشون گفتم شما هيچ وقت نميتونيد جای ديجی کالا در ايران رو بگيريد. گفت ما از شما دلجویی ميکنيم.
بعد از چند روز زنگ زدن گفتن ميخوايم از شما دلجویی کنيم. گفتم دمشون گرم الان يک کوپن 500 هزار تومنی بهم ميدن
گفت يک کوپن 40 هزار تومانی براتون در نظر گرفتيم. بهم برخورد گفتم نميخوام. گفتم من کلا ديگه از سايت شما چيزی سفارش نميدم.
شماره سفارش هم 300781692 هست.

#کمپین_ما_از_بامیلو_خرید_نمیکنیم_درش_را_ببندید #شکایت_از_بامیلو  #نارضایتی_بامیلو

این پست رو گذاشتم تا یکم با عقبه این شرکت بیشتر آشنا باشیم تا در اپیزود سوم بررسی سایت ها فروش اینترنتی نظر منصفانه ای در این باره داشته باشیم. به زودی بررسی موشکافانه ای در این باره خواهیم داشت از مدیران شرکت های بزرگ این زمینه مانند دیجیکالا و بامیلو و مردم و خریداران دعوت می کنم نظراتتون رو در زیر این پست بنویسید تا با توجه به داده های شما نقد صحیح تری ارائه شود.

#کمپین_ما_از_بامیلو_خرید_نمیکنیم_درش_را_ببندید #شکایت_از_بامیلو  #نارضایتی_بامیلو

فهرست شیندلر Schindler’s List

2 آوریل 17

فهرست شیندلر Schindler’s List
مطلبی که در لینکداین درباره این فیلم مشاهده کردم:
حالا که تعطیلیه ممکنه برای خیلیها فراغتی ایجاد کرده باشه .فیلم بی نظیری رو به اهل دانش و دانشگاه و تجارت و کسب وکار پیشنهاد میدم ببینن! مطمئنم اونایی که دیدن همین الان هوس کردن یک بار دیگه ببین! اگر فردی باشه ساعاتی از زندگیشو صرف تماشای فیلم یا خوندن داستان کرده و این فیلم رو ندیده باشه راحت اون مثل “نصف عمرت بر فناست” رو درموردش میشه بکار برد :)).
ذکر این نکته مهمه فیلم رو فارغ از اما و اگرهای صحت و مستند بودن تاریخی و مذهبی ماجرا ببنید .چون هنوز دعوا های زیادی در صحت تاریخی بعضی از بخشهای داستان هست و واقعا برای یادگرفتن خیلی چیزا نیازی نیست ذهن درگیرش بشه مگه علاقه خاصی به تاریخ نگاری داشته باشه! اما از منظر داستان پردازی حقیقت گرا یا به قول اهل فن رئالیسم مجموعه ای بی نظیر از حقایق جاری در دنیای کسب و کار و فرهیختگی و نظامی گریه. تضمین میکنم اگه بار اول باشه این فیلم رو میبینید، وقتی پا شدید انگار از صدتا کارگاه موفقیت،فن بیان،جامعه شناسی و روانشناسی و…برگشتید. لطفا کسانی که این فیلم رو دیدن و با من هم نظرند بی توجه رد نشن! درج نظر کنند یا تو پست خودشون این فیلم رو معرفی کنند یا لفظی به دوستان پیشنهاد بدن تا دیگران به تماشای یک فیلم و داستان درجه یک ترقیب شن!

Schindler's List (فهرست شیندلر)

Schindler’s List (فهرست شیندلر)

و نظر بنده راجع به فیلم:
خطر لو رفتن داستان!
اول راجع به نظرات دوستان: به نظر بنده شاهکار اصلی فیلم داستان اونه که اسپیلبرگ بزرگ با تواضع روایتتش کرده اساسا از منظر فیلمسازی اسپیلبرگ متعهد به داستان بوده و سعی نکرده توانایی هاشو به رخ بکشه. این نکته هم جالبه که تنوع داستان هایی که اسپیلبرگ روایت کرده بینظره. این فیلم داستان قدیمی رو روایت میکنه ولی فیلم خیلی قدیمی هم محسوب نمیشه و کاملا روایت مدرنی رو داره و در دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ سرشار از فیبم هاییه با داستانهای بی نظیر و روایت بدون اشکال. داستان از موسیقی هم بالاتر رفته و فیلم و همه چیزو تحت الشعاع قرار داده. فیلم سرشار از نکات آموزنده و جذابه ولی بولد ترینشون برای من تماشای سیر تحول اسکار شیندلر بود که با نیت اقتصادی و ماهی گرفتن از اب گل آلود وارد شد (نشون اش هم ماجرای عصبانی شدن از کینگزلی بخاطر استخدام مرد یک دست) و رفته رفته تبدیل به قدیسی میشه که هدفش فقط نجات جون انسانها و مقابله با فاشیسته. از اون فیلم بلندهاست که اخرش میگی چه زود تموم شد و زمان حس نکردی.

ویکی پدیا
imbd
دانلود
نقد مفصل فیلم

سازمان های فناوری اطلاعات و حلقه ی مفقود ارزیابی و نظارت

19 مارس 17

عموما ارزیابی نیروهای فنی به طور صحیح انجام نمیشه‌. تنها مدیر مستقیم شناخت کافی داره مگر اینکه خود نیرو خیلی خیلی برونگرا! باشه یا مدیر خیلی خیلی با عزت نفسی داشته باشه که بدون ترس از دست دادن موقعیت خودش فیدبک صحیحی رو به مدیران لایه بالاتر برسونه. حالا مهمتر از ارزیابی نیروهای فنی ارزیابی مدیران اجرایی لایه میانیه چون اونا هستن که سرعت موفقیت یک سازمان رو تعیین می کنن حالا موضوع اینجاست که برخلاف شرکت های معتبر خارجی، در ایران ارزیابی این لایه از مدیران غالبا انجام نمیشه یعنی حداقل من ندیدم که بیان از کارشناسا راجع به مدیرشون فیدبک بگیرن.
کلا در شرکت های بزرگ سازوکار نظارت خیلی خوب پیاده نمیشه. راه حل این موضوع اینه که موقع ای که یک ceo داره کارش را آغاز می کند enviorment management plan که من اسمشو گذاشتم emp را به طور کامل بچینه. لزومی نداره همه role ها از روز اول جایگذاری بشه اما در big picture آن plan تهیه شده آورده بشه و به تدریج جایگذاری شود.
این emp شامل موارد زیادی میشه که در یک مقاله مستخرج از کتابچه راهنمای emp که در حال تدوین آن هستم آورده شده است. مثل روش های مختلف ارزیابی سلسله مراتبی و گرافی، ایجاد حلقه ناظرین ارزیاب و جانشین ceo که به این گروه نظارت میکند و بسیاری موارد دیگر که به حث ارزیابی مرتبط نیست.

سیمرغ، سیاست زدگی، مرگ واره! نگاهی به جشنواره فیلم فجر ۳۵

11 فوریه 17

اول از همه نگاهی بندازیم به نحوه تقسیم سیمرغ های جشنواره ۳۵

فیلم تابستان داغ که با ۱۳ نامزدی بیشترین تعداد نامزدی را جشنواره فجر داشت تنها موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین شد. فیلم رکورددار سی و پنجمین جشنواره‌ی فجر، فیلم پر سر و صدای ماجرای نیمروز بود که برنده‌ی ۵ سیمرغ شد.در رده‌های بعدی فیلم‌های فراری و رگ خواب با چهار و سه سیمرغ قرار دارند. کمترین میزان جوایز اما به فیلم‌های خفه‌گی و یک روز بخصوص رسید؛ آرش آقابیک برای سه فیلم رگ خواب،‌ خفه‌گی و یک روز بخصوص سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه را گرفت که البته تنها یک جایزه بود و بین فیلم‌ها تقسیم شد.

دعوا از جایی شروع شد که برنامه سینمایی ۷ شروع به زدن جشنواره و انتقادهای صریح نسبت به فیلم ها و نحوه برگزاری آن داشت.

فشارها برای اعمال سلیقه به هیئت داوران به این نحو بود که فیلم ماجرای نیمروز بهتر از سایر فیلم هاست.

و از انتخاب نامزدها بر می آمد که داوران فیلم تابستان داغ را بیشتر پسندیدند.

نتیجه جالب بود همان فیلم ماجرای نیمروز بیشترین جوایز رو برد و نشان داد که نظر داوران نیز به نظر برنامه ۷ نزدیک است.

نکته ای که برای من مهم بود جدا از دعوای افخمی و ایوبی یا نظرات سیاست زده و غیر استاندارد فراستی و سایرین و شاید ماجرای محیرالعقولی که افخمی راجع به کشورهای خارجی و کانادا میگفت و… این بود که حتی با اینکه بیشترین جوایز به ماجرای نیمروز داده شد باز هم محل اصلی انتقاد با داوری ها که همین فیلم بود تغییر نکرد و باز هم انتقادها ادامه داشت.

بنابراین من به همان اصل رهبری و تصمیم بر اساس ایمان ها و اعتقادها باز هم رسیدم که چه از روی انتقاد یا از روی نظر شخصی داوران جوایز اینگونه تقسیم شد. هیچ وقت نمی بایست نظرتان را برای دلخواه دیگران و فروکش کردن انتقادات تغییر دهید زیرا که منتقد حتی پس از آن هم به همان نقد های سابقش ادامه میدهد!

فین تک fintech

2 فوریه 17

فین تک یا به عبارت دیگه financial disrubtive technology به قولی شرکت ها یا استارت اپ هایی هستند که فناوری های مالی رو پشتیبانی می کنند که صورت معمول شرکت های بانکی و مالی رو ندارند و سعی در ساده سازی ارائه خدمت های مالی رو دارند با این هدف که انحصار شرکت های بانکی و مالی رو روی این خدمت ها بردارند. عموما هم از همون apiهای آزاد شرکت های بزرگ استفاده میکنند. تحلیل این موضوع در ایران با توجه به انحصار غالبا دولتی روی این سرویس ها بسیار پیچیده است و خیلی نمیشه منتظر پیشرفت و تحول این فناوری ها در آینده نزدیک بود، البته همین الان توی حوزه های محدودی شرکت هایی در ایران فعال هستند، ولی شما توجه داشته باشید در حال حاضر نیز شرکت های بزرگ بانکی وجود دارند که از این انحصار شاکی اند و معتقدند جای کار ندارند چه برسه به شرکت های نوپای مستقل که می خواند توی این حوزه وارد شوند.

ناگفته های حادثه پلاسکو

31 ژانویه 17

ابعاد حادثه پلاسکو و مقصران این حادثه مشخص نشد

هیچکس عذرخواهی نکرد

مراسم تشییع برنامه ریزی مناسبی برای حضور مردم نداشت

حرف ها و رفتارهای غیر استاندار زیادی از مسئولین دیده شد

نارضایتی مردم از این رفتارها مشهود بود

فشار روانی که به مردم وارد کرد این حادثه قابل وصف نبود

گویا کسانی تمایلی برای تحقیق راجع به این حادثه ندارند

به هیچ عنوان عزمی برای تکرار نشدن این حاثه وجود ندارد

این حادثه هم چون سابق زمان کوتاهی از حافظه تاریخی مردم را درگیر کرد

علامت سوال های بسیاری باقی ماند

اطلاع رسانی گزینشی و بسیار ضعیف و غیر حرفه ای بود

و بسیاری نکات دیگر…

این حرفها را نوشتم که بدونید من هم میدانم مسائلی خارج از پست قبل نیز بود که روح مردم را آزار داد

به امید دنیایی بهتر و با عشق

گردان رفت و نفر برگشت… یادداشتی پیرامون فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران

19 ژانویه 17

گردان رفت و نفر برگشت…

یادداشتی پیرامون فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران

ساختمان پلاسکو، ساختمانی در ضلع شرقی چهارراه استانبول، تهران بود و از آن به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شد. این ساختمان که در سال ۱۳۳۹ ساخته‌شده بود پس از ۵۶ سال، در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ براثر آتش‌سوزی فروریخت و ۵۹۰ واحد تجاری در آن نابود شد. ساختمان پلاسکو در حالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند. منبع ویکی‌پدیا

این نوشته من، نویسنده وبلاگ سیب فارسی هست ولی بی منبع و با منبع انتشارش بدید، حتی به اسم خودتان! بگذارید شاید تلنگری شود تا بیشتر برای آینده فکر کنیم و از این حوادث کمتر رخ بده…

پلاسکو

حادثه غم‌انگیز و دردناک آتش‌سوزی و ریزش ساختمان و برج قدیمی پلاسکو بسیار دردناک و تأثیر گذار بود، پیرامون این اتفاق و به درد آمدن قلب هموطن نان عزیزمان نکاتی به چشم می‌آید که شاید در حزن حادثه مغفول باقی‌مانده و در آینده نیز کمتر به آن توجه می‌شود و با فروکش کردن تب حادثه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

آنچه به نظرم می‌رسد را در زیر با شما در میان می‌گذارم؛

  • ریختن یک ساختمان 15 طبقه باعث شده است که تمام توان اجرایی و عمرانی شامل ستادهای بحران تهران و شهرهای اطراف و نیروهای نظامی و شهرداری و غیره بسیج شوند و تمامی مسئولین تمامی نهادها! به میدان بیایند ولی کار جلو نمی‌رود این یعنی تمام توان ما و کشورمان در مقابله با همچنین حادثه‌هایی ناچیز و اندک است.
    شما تصور کنید خدای‌ناکرده زلزله‌ای رخ دهد، چه می‌شود؟! اگر 10 ساختمان 15 طبقه چون پلاسکو با چنین حادثه‌ای و ریزش رو به رو شود چه می‌شود و چگونه با آن مقابله خواهیم کرد حال‌آنکه از استان‌ها اطراف پایتخت کشور هم نیرو به تهران اعزام‌شده و نمی‌توانیم این فاجعه را جمع کنیم!
  • بیش از 12 ساعت از حادثه گذشته است ولی هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و محبوسان در زیر آوار منتشرنشده است که 2 علت می‌تواند داشته باشد، 1- ما توانایی آماری و اطلاعاتی خوبی نداریم و نمی‌توانیم این آمار را تهیه کنیم! خوب بیاید خسته نباشیم! میایم؟! این یعنی فاجعه بزرگ‌تر از فاجعه اول این یعنی ما برای هیچ‌چیز آماده نیستیم و فقط نشسته‌ایم تا حادثه بعدی رخ دهد و با کت‌وشلوار های جدیدمان ژست‌های جدیدمان را بگیریم! 2- ما توانایی جمع‌آوری و دادن آمار را داریم ولی دوست نداریم به ملت ارائه اشان بدهیم! چون فکر می‌کنیم این کار ملت را پریشان می‌کند درحالی‌که نمی‌دانیم ندادن آمار پریشانی بیشتری را ایجاد می‌کند، چه وقت باید این موضوع را متوجه شویم و بفهمیم که این‌جور موقعیت‌ها محل show off نیست و جای موج‌سواری رسانه‌ای برای نشان دادن و بروز دادن خودمان نیست!
  • استعفا دادن را که یاد نمی‌گیریم بی‌خیال بحثش را نکنیم بعد از هر شکستی هیچی از ارزشمان کم نمی‌شود حتی اگر 50 سال هم به المپیک نرفته باشم!

 

چه‌کارهایی بکنیم که در حادثه‌های مشابه نابود نشویم!

  • بایستی توان خود را برای چنین حادثه‌هایی بالا ببریم برای هزار جای بی‌مورد هزینه می‌شود ولی آتش‌نشانی دستگاه‌ها و ادوات لازم را ندارد، بودجه کافی را ندارد، نیروی لازم را ندارد! بیایید همین روزها پیش‌بینی کنیم که اگر مثلاً همان مثال 10 ساختمان 15 طبقه رخ داد چه میزان ادوات و نیرو و تجهیزات لازم است مثلاً چند نردبان آتش‌نشانی لازم است که در آن‌وقت حادثه این‌چنین عاجز نشویم!
  • بیاید در این‌جور موارد سو استفاده نکنیم، پای جان خودمان در میان است! مردم بیاید زیرمیزی و رشوه دادن را در ساخت‌وساز و آب بست به کار را کنار بگذاریم بیاید استانداردهای بین‌المللی را رعایت نماییم، ساختمان ها و سازه‌هایمان را ایمن بسازیم که خودمان و خانواده‌هایمان زیرش نمانیم، بیاید همه اعم از خودمان و مسئولین نظارت‌های سخت‌گیرانه در این موارد داشته باشیم!
  • این‌همه ساختمان قدیمی فرسوده و جدید بدردنخور داریم، بیاید بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم خرج کنیم تازنده بمانیم! باور کنید مرگ فقط برای همسایه نیست به ناگاه خودمان و عزیزانمان با مرگ و یا در بهترین حالت با ضررهای اقتصادی مثل آنچه در ساختمان پلاسکو رخ داد مواجه می‌شویم! این ساختمان‌های جدید و بدردنخور را نیز تا حد امکان اصلاح کنیم و به تجهیزات ایمنی مجهز کنیم!
  • مردم، مردم، مردم … به حرف امدادرسانان گوش دهیم نه اینکه تنها منتظر باشیم آمبولانس رد شود و بیفتیم پشتش تا در ترافیک نمانیم راه را بازکنیم، محل حادثه را خلوت کنیم، بی‌خیال سلفی و فیلم، حداقل یک سلفی و فیلم بگیریم و برویم به حافظه گوشی‌تان رحم کنید!
  • میدانم کسی به ما یاد نداده است که چگونه رفتار کنیم کسی در مدارس به ما درس زندگی یاد نداده است مرام و معرفت و غیره را هم همین‌طور…
  • مسئولین بلندمدت‌تر فکر کنید بیاید تمامی دروس مدارس و دانشگاه‌ها را بریزیم دور و یک‌بار دیگر الگوبرداری کنیم از کشورهایی پیشرفته‌ای چون ژاپن و آلمان و مدل آن‌ها را استخراج و بومی و اسلامی کنیم و در محیط‌های آموزشی جاری و ساری کنیم!

  • بله ما همه بی‌گناهیم کسی به ما یاد نداده است خیانت نکنیم، مرام داشته باشیم، در بحران‌ها چگونه رفتار کنیم، منصف باشیم، با خانواده و جامعه چگونه رفتار کنیم… و بیاید اگر کسی به فکر ما نیست خودمان همت کنیم و سعی کنیم یاد بگیریم!

 

ساختمان پلاسکو با 50 و اندی سال ریخت ولی حادثه بعدی مهلک‌تر است بیاید به آن روز فکر کنیم و برنامه داشته باشیم که چه‌بسا حادثه بعدی بسیار مهلک‌تر باشد…

مقایسه اپلیکیشن تاکسی یاب اسنپ و تپسی ؛ کدام یک بهتر است؟

10 دسامبر 16

حضور تکنولوژی هر روز در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود و برای گذران امور زندگی‌مان روزبه‌روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می‌شویم. از خریدهای آنلاین، مبادلات بانکی، ثبت‌نام‌ها، سفارش غذا تا سفارش تاکسی‌ها به صورت آنلاین

مقایسه اپلیکیشن تاکسی یاب اسنپ و تپسی ؛ کدام یک بهتر است؟

حضور تکنولوژی هر روز در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود و برای گذران امور زندگی‌مان روزبه‌روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می‌شویم. از خریدهای آنلاین، مبادلات بانکی، ثبت‌نام‌ها، سفارش غذا تا سفارش تاکسی‌ها به صورت آنلاین. آیا شما تابه‌حال تجربه سفر با سرویس‌های تاکسی آنلاین بومی یا غیربومی را داشته‌اید؟ بیشتر سفرهای خود را با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌دهید یا عمومی؟ در ادامه با موتوتل همراه باشید تا با دو استارتاپ فعال در این زمینه بیشتر آشنا شویم. برای همه ما تجربه سفر با وسیله نقلیه عمومی نظیر تاکسی‌ها و موسسه‌های کرایه تاکسی (آژانس‌ها) تجربه ملموسی است و حداقل برای یک بار آن را امتحان کرده‌ایم. اکنون سرویس‌های کرایه تاکسی در دنیا به‌صورت آنلاین و بر بستر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار رایج شده‌اند و از بسیاری جهات تجربه سفر با این وسایل نقلیه را راحت‌ و امن‌تر کرده‌اند. از نمونه‌های خارجی این سرویس‌ها می‌توان به اوبر، ایزی تاکسی، کارتوگو و … اشاره کرد که در میان آنها ایزی تاکسی با بیشترین دانلود در صدر است اما اوبر با گستره‌ی ۴۵۲ شهر در دنیا و با ارائه خدمات متنوع، بیشترین گستره‌ی جغرافیایی را از آن خود کرده است. در میان نمونه‌های بومی می‌توان به اسنپ (تاکسی یاب قدیم) به‌عنوان اولین سرویس اشاره کرد. به‌تازگی سرویس جدیدی وارد عرصه رقابت با اسنپ شده است به نام تپسی (tap30) که در ادامه در مورد آنها بیشتر خواهیم گفت.
نحوه کار و سفارش تاکسی در این دو سرویس مشابه هم می‌باشد و بدین‌صورت است که شما پس از ثبت‌نام در این سرویس‌ها می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید که در همین گام اول اسنپ یک امتیاز از TAP30 جلوتر می‌افتد، چراکه در اسنپ شما به‌راحتی می‌توانید با شناسه گوگل ثبت‌نام کنید. نحوه ثبت‌نام در TAP30 به این صورت است که شما پس از واردکردن مشخصات فردی و شماره همراهتان برایتان یک پیام کوتاه حاوی کد تأیید ارسال می‌شود که پس از واردکردن این کد در برنامه، ثبت‌نام شما قطعی می‌گردد آنگاه می‌توانید از خدمات این برنامه استفاده نمایید. پس از ورود به هر دو برنامه شما شاهد نمایی (رابط کاربری) تقریباً مشابه خواهید شد، به‌صورتی که حتی تم رنگی هر دو برنامه ایرانی خیلی راحت سرویس اوبر را برایتان تداعی می‌کنند! اما پس از دقت در جزئیات متوجه خواهید شد که این بار TAP30 یک امتیاز از اسنپ در بخش نقشه جلوتر است، اسنپ از سرویس بومی سیدار مپ استفاده می‌کند که ماهیت این امر یعنی استفاده و حمایت از سرویس‌های ایرانی خیلی هم خوب و شایسته است اما این امر که متأسفانه برخی از این سرویس‌های ایرانی خیلی دیر خود را به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کنند هم امری قابل تأمل است.
در TAP30 ما شاهد نقشه گوگل با نمای ترافیک لحظه‌ای (آنلاین) روبرو هستیم و اسامی و نام‌ها و در یک کلام نقشه بروزی را در TAP30 خواهیم داشت. اما در بخش جستجوی مقصد، TAP30 در اپلیکیشن اندروید بسیار ضعیف عمل کرده و تقریباً نتایج جستجوی شما بی‌نتیجه است و شما باید به‌صورت دستی مقصد را وارد نمایید. گام بعدی در انتخاب یک سرویس سفارش تاکسی آنلاین تعداد راننده‌های موجود در هر محدوده می‌باشد. در یک زمان مشخص ما هر دو سرویس را آزمودیم و نتیجه این آزمون از تعداد بیشتر رانندگان اسنپ خبر می‌دهد. در انتخاب یک سرویس بهتر، مطمئناً تجربه حین سفر بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود. عواملی مانند کیفیت خودروها، تسلط رانندگان به مسیرها و مهارت‌های رانندگی‌شان، نحوه برخورد، آراستگی و نزاکت رانندگان، پشتیبانی همیشگی و مؤثر، مدت‌زمان انتظار برای تأیید درخواست و همچنین زمان انتظار جهت رسیدن تاکسی؛ عوامل دیگری هستند که مطمئناً برای انتخاب یک سرویس و وفادار ماندن به آن بسیار تأثیر گذار خواهند بود. امروز که این فضا از حالت انحصاری (اسنپ) خارج‌شده و فضایی رقابتی به وجود آمده است، قطعاً کاربران این نوع سرویس‌ها هرروز منتظر بهبود خدمات و رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها و امکانات هستند. تجربه‌تان را از این سرویس‌ها با ما درمیان بگذارید. موتوتل

پیش بینی قیمت دلار در سال 95

8 دسامبر 16
رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ با سناریوی قیمت نفت متوسط ۴۰ دلاری برابر با ۶ درصد و با سناریوی قیمت نفت ۳۰ دلاری ۴.۴ درصد پیش بینی می شود. علاوه بر این، نرخ تورم بین ۱۰.۵ تا ۱۲ درصد، متوسط نرخ ارز در سال ۱۳۹۵ بین ۳۷۰۰ تا ۳۸۵۰ تومان و همچنین میزان نقدینگی نیز در انتهای سال ۱۳۹۵ بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.
در گزارش مرکز پژوهش مجلس آمده است: رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ با سناریوی قیمت نفت متوسط ۴۰ دلاری برابر با ۶ درصد و با سناریوی قیمت نفت ۳۰ دلاری ۴.۴ درصد پیش بینی می شود. در هر دو سناریو، ۳.۴ درصد از رشد اقتصادی ناشی از رشد بخش نفت خواهد بود. علاوه بر این، نرخ تورم بین ۱۰.۵ تا ۱۲ درصد، متوسط نرخ ارز در سال ۱۳۹۵ بین ۳۷۰۰ تا ۳۸۵۰ تومان و همچنین میزان نقدینگی نیز در انتهای سال ۱۳۹۵ بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.

کمبود تقاضای موثر، کاهش قیمت نفت و نرخ سود بالای بانکی از مهمترین چالش‌های کوتاه مدت اقتصاد ایران هستند. از میان اجزای تقاضای کل، مصرف خصوصی، مصرف دولتی و سرمایه گذاری از سال های نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ با کاهش معنادار رشد مواجه شده اند که نشان می دهد آغاز مشکلات اقتصاد ایران بروز تحریم های اقتصادی از سال ۱۳۹۰ نیست. مصرف خصوصی و درآمد واقعی خانوارها به طور مستمر از سال ۱۳۸۶ روند کاهش داشته و درآمد حقیقی خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۳ از درآمد حقیقی آنها در سال ۱۳۸۱ کمتر و درآمد حقیقی خانوارهای روستایی در این سال پایین تر از درآمد آنها در سال ۱۳۸۰ است. بالا بودن نرخ سود بانکی و شکاف آن از تورم خود در تشدید کمبود تقاضای کل موثر بوده است. آمارها نشان از هم حرکتی نسبت درآمد به هزینه (پس انداز) خانوارهای شهری و روستایی، کاهش فروش اوراق بدهی دولتی (و در نتیجه مخارج دولتی) و شکاف مانده تسهیلات و سپرده گذاری (به عنوان معیاری از سرمایه گذاری) با نرخ سود بانکی دارد.

علاوه بر چالش‌های مذکور، سه دسته عوامل بر وضعیت کوتاه مدت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ موثر هستند. این سه دسته شامل عوامل ناشی از تحولات اقتصاد جهانی، عوامل ناشی از اجرای برجام و عوامل ناشی از اعمال سیاست های پولی و مالی هستند. مهمترین عوامل جهانی تاثیرگذار بر اقتصاد ایران وضعیت شرکای تجاری و همچنین قیمت نفت می باشد. بهتر شدن چشم انداز اقتصادی کشورهای عراق و افغانستان در این زمینه می تواند بر صادرات غیرنفتی کشور تاثیر مثبت داشته باشد.

همچنین با توجه به وجود مازاد عرضه در بازار نفت بر اساس پیش بینی نهادهای بین المللی به نظر نمی رسد درآینده نزدیک قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته باشد. مهمترین عواملی که در نتیجه اجرای برجام بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود نیز عبارت از افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین المللی و در آخر تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه گذاری است؛ ضمن اینکه آثار بلندمدت برجام بر اقتصاد ایران مثبت ارزیابی می شود و در کوتاه مدت نیز انتظار می رود صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یابد، آزادسازی دارایی های بلوکه شده بر ثبات بازار ارز تاثیر مثبت داشته باشد، این عامل در کنار تسهیل تجارت خارجی (کاهش هزینه مبادله بازرگانی) منجر به منفی شدن تراز تجاری غیرنفتی در سال ۱۳۹۵ گردد و در نهایت تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه گذاری به تحریک تقاضای موثر کمک کند.

در رابطه با سیاست‌های مالی و به خصوص بودجه سال ۱۳۹۵ می‌توان بیان کرد در صورتی که لایحه بودجه به طور کامل محقق شود، اثر مستقیم آن بر رشد اقتصادی حدود ۳ درصد خواهد بود، این در حالی است که با توجه به برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس به نظر می‌رسد تنها حدود ۸۴ درصد منابع بودجه قابلیت تحقق دارند و در نتیجه رشد اقتصادی مستقیم ناشی از آن نیز حدود ۱ درصد خواهد بود. آثار غیرمستقیم بودجه بر رشد می تواند کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد که بیش از هر چیز به اثر آن بر نرخ سود بانکی بستگی خواهد داشت

یا سریع رشد کنید یا آرام نابود شوید

2 دسامبر 16

شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات آنلاین می‌توانند به سرعت به غول‌های میلیارد دلاری تبدیل شوند، اما رسیدن به دستورالعملی برای رشد پایدار راهی دشوار است.
این شرکت‌ها در دوره‌ای از رشد سرگردان به سرمی‌برند. شرکت‌های نوپا قراردادهای میلیارد دلاری را به امید قراردادهای چند میلیاردی چند ماهه رد می‌کنند. اما قبلا شاهد فازهای صنعتی مشابهی بوده‌ایم که اغلب منجر به از بین رفتن رشد و ارزش‌گذاری شده است. فراز و نشیب‌های صنعتی، عامل رشد است و این رشد عنصری اساسی در ارزش‌آفرینی است که شناخت آن سخت است. تا به امروز، در مورد اهمیت رشد درآمد برای شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی یا نحوه یافتن منابع جدید رشد (هنگامی که منابع قدیمی از رده خارج می‌شوند) تحقیقات آزمایشگاهی کمتری صورت گرفته است.
موسسه مک‌کینزی در تحقیق جدید خود چرخه عمر حدود ۳ هزار شرکت نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی را در سراسر جهان و بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار داده است. این موسسه همچنین در مورد مدیران بیش از ۷۰ شرکت تحقیق کرده و از شرکت‌هایی که به سرعت رشد کرده‌اند و یا رشد آن‌ها متوقف شده، موردکاوی‌هایی با جزییات تهیه کرده است. این تحقیق به سه نتیجه اصلی رسیده است.

نرخ بالای رشد، پیش‌بینی‌کننده موفقیت بلند مدت است.

۱) رشد از هر چیزی پیشی می‌گیرد
شکی وجود ندارد که رشد برای هر شرکتی اهمیت دارد و شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی سریع‌تر از هر بخش دیگری رشد می‌کنند. تئوری مالی شرکت‌های قدیمی می‌گوید ارزش‌آفرینی تنها از دو منبع رشد و بازگشت سرمایه اولیه نشئت می‌گیرد. در حوزه نرم‌افزار و خدمات اینترنتی، یکی از این دو منبع اهمیت بیشتری دارد. در حالی که بازگشت سرمایه اغلب در شرکت‌های بالغ مهم و قابل توجه است، اهمیت رشد در مراحل اولیه عمر یک شرکت بیشتر می‌شود.
اما عده کمی از مدیران می‌توانند دقیقا بگویند که رشد چقدر برای این شرکت‌ها اهمیت دارد و یا چگونه محقق می‌شود. قوانینی که در دیگر صنایع وجود دارد، در این حوزه قابل استفاده نیست. اگر یک شرکت بهداشتی سالانه ۲۰ درصد رشد داشته باشد، مدیران و سرمایه‌گذاران این شرکت راضی خواهند بود. اما اگر یک شرکت نرم‌افزاری همین میزان رشد را داشته باشد، به احتمال ۹۲ درصد در مدت کوتاهی فعالیتش متوقف خواهد شد. حتی اگر یک شرکت نرم‌افزاری رشد سالانه ۶۰ درصدی داشته باشد، شانس تبدیل شدن آن به یک غول چند میلیارد دلاری به اندازه شانس شیر یا خط انداختن است.
در تحقیق مک‌کینزی سه ملاک وجود دارد که گواهی اهمیت بر‌تر رشد است. اول، رشد منجر به بازدهی بیشتری می‌شود. شرکت‌هایی که رشد بالا دارند نسبت به شرکت‌هایی که رشد متوسط دارند، پنج برابر بازدهی بیشتری به سهام‌داران می‌پردازند. دوم، رشد موفقیت بلند مدت را پیش‌بینی می‌کند. شرکت‌های پیشتاز رشد، یعنی آنهایی که رشدشان بیش از ۶۰ درصد است، وقتی به سقف درآمدی ۱۰۰ میلیون دلاری می‌ رسند، نسبت به شرکت‌هایی که کمتر از ۲۰ درصد رشد دارند، هشت برابر بیشتر به درآمد یک میلیارد دلاری خواهند رسید. و سوم، رشد بیش از حاشیه سود یا ساختار هزینه، اهمیت دارد. افزایش نرخ رشد درآمد، باعث سود دو برابری سرمایه‌گذاری بازار و نیز افزایش حاشیه سود برای شرکت‌هایی می‌شود که کمتر از ۴ میلیارد دلار درآمد دارند. همچنین هیچ گونه رابطه مستقیمی بین ساختار هزینه و نرخ رشد مشاهده نشده است.
۲) رشد پایدار واقعا دشوار است
همان طور که انتظار می‌رود، اگر رسیدن به رشد به خصوص در شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی مهم باشد، حفظ روند این رشد بسیار دشوار است. از تحقیق مک‌کینزی دو واقعیت مهم در مورد این دشواری به دست آمده است:
• احتمال کم افزایش رشد: در صنعتی که با حجم انبوهی از بنگاه‌های نوپا روبه‌رو است، عده بسیار کمی از این بنگاه‌ها تبدیل به غول‌هایی بزرگ می‌شوند. از میان حدود ۳ هزار شرکت نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی که مورد مطالعه قرار گرفتند، تنها ۲۸ درصد به ۱۰۰ میلیون دلار درآمد دست یافتند و ۳ درصد هم به یک میلیارد دلار رسیدند. همچنین ۰/۶ درصد – یعنی کلا فقط ۱۷ شرکت – درآمد فرا‌تر از ۴ میلیارد دلار داشته‌اند.
• موفقیت بسیار زودگذر است:‌‌همان طور که اشاره شد، نرخ بالای رشد پیش‌بینی‌کننده موفقیت بلند مدت است. مک‌کینزی ۹۶ شرکتی را که فروش سالانه یک میلیارد دلاری داشته‌اند بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که نزدیک ۸۵ درصد شرکت‌هایی که رشدهای بی‌نظیر داشتند، نتوانسته‌اند روند رشد خود را حفظ کنند و وقتی با شکست مواجه می‌شوند، کمتر از یک چهارم آن‌ها توانسته‌اند دوباره خود را احیا کنند. سرمایه‌گذاری بازار آن دسته از شرکت‌هایی که نرخ رشد قبلی خود را بازیافته‌اند، ۵۳ درصد کمتر از شرکت‌هایی است که رشد ماورایی خود را در این مدت حفظ کرده بودند.

اولین تسهیل‌کننده رشد این است که بازار درستی را انتخاب کنید. بازار «نامحدود» با میلیون‌ها مقصد نهایی یک ایده‌آل است.

۳) برای رشد پایدار یک دستورالعمل وجود دارد
با توجه به اهمیت رشد و دشواری حفظ بالا‌ترین میزان رشد، مک‌کینزی در تحقیق خود این موضوع را مد نظر قرار داده که آیا اقدام مشترک یا استاندارد خاصی برای شرکت‌های رشدکننده موفق وجود دارد یا نه. این موسسه از طریق موردکاوی، مصاحبه و تحقیق در مورد مدیران ارشد بیش از ۷۰ شرکت نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی، چهار اصل اساسی در مورد رشد پایدار را کشف کرده است. در حالی که شرایط هر شرکتی منحصر به فرد و خاص‌‌ همان شرکت است، این تحقیق چهار اصل را یافته که برای رشد پایدار ضروری هستند و هر شرکتی می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود. دنبال کردن این اصول تضمین‌کننده رشد نیست، اما مطمئنا به شرکت‌ها برای پیدا کردن و حفظ کردن رشد شانس بهتری می‌دهد.
• رشد در چند فاز رخ می‌دهد: اولین نتیجه‌ای که به دست آمده، اهمیت نزدیک شدن به رشد به عنوان یک پدیده اتفاقی است. مک‌کینزی به سه فاز مهم رسیده و آن را به تئاتری تشبیه کرده که شامل مراحل پیش‌درآمد، پرده اول و پرده دوم است. در پیش‌درآمد، شرکت‌ها از طریق سفارش‌گیری از قبل یا راهکارهای فوری برای مشتریان اولیه، تناسب بین محصول و بازار را امتحان می‌کنند. فاز پیش‌درآمد کلا یافتن پیشنهاد اولیه و مدل کسب‌وکاری که مشتریان گسترده‌ای را جذب می‌کند، دربرمی‌گیرد.
در فاز پرده اول، شرکت‌ها تمرکز خود را با توجه به خدمات رسانی به مشتریان و درآمدزایی مداوم، به یک پیشنهاد محدود می‌کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی با این پیشنهاد اولیه اولین مدل کسب‌وکار خود را اثبات کرده و به ده‌ها یا صد‌ها میلیون دلار درآمد می‌رسند. مهم‌تر از آن، در این مرحله، بیشتر شرکت‌هایی که موفقیتی تا این حد را تجربه می‌کنند، وارد بازارهای سهام می‌شوند.
استراتژی‌های موفق در پرده دوم، عبارتند از توسعه پیشنهاد پرده اول به کانال‌ها یا مکان‌های جغرافیایی جدید، توسعه موفقیت پرده اول به یک بازار محصول جدید یا تبدیل پیشنهاد پرده اول به یک پایگاه. در ‌‌نهایت، شرکت‌های موفق تحول از پرده اول به پرده بعدی را مهم می‌دانند. تله‌های موجود هم عبارتند از تحول در زمانی نامناسب و انتخاب استراتژی غلط برای پرده بعدی.
• پنج تسهیل‌کننده مهم رشد در پرده اول: پنج مرحله مهم برای تحریک رشد در پرده اول شناسایی شده که برخی از آن‌ها کاملا مشخص‌اند و برخی دیگر نامشخص.
اولین تسهیل‌کننده این است که بازار درستی انتخاب کنید. در این مورد، بازار «نامحدود» با میلیون‌ها مقصد نهایی (که‌‌ همان کاربر است)، یک ایده‌آل است. به عنوان مثال، بازار قابل توجه گوگل، همه کاربران اینترنت روی کره زمین (حدود ۲/۴ میلیارد نفر) را دربرمی‌گیرد.
تسهیل‌کننده بعدی رشد، تعریف یک مدل پرداخت نقدی بدهی است که به شرکت این امکان را می‌دهد تا بدون از بین بردن تقاضا آن را به دست آورد و بنابراین با موفقیت هر چه تمام‌تر رشد کند. کشف بهترین روش برای به دست آوردن ارزش ایجاد شده بسیار مهم است، چون مدل کسب‌وکار شرکت را تعریف می‌کند و تغییر دادن آن در آینده کار بسیار دشواری است.
سومین تسهیل‌کننده تمرکز بر پذیرش سریع است. این رویکرد شرکت را در برابر تسخیر شدن در تقاضای خدمات‌رسانی به مشتریان خاص، حفظ می‌کند. مصاحبه‌ها و موردکاوی‌های مک‌کینزی مثال‌های متعددی از شرکت‌هایی را نشان می‌دهد که فریب مشتریان خوش‌ظاهر را خورده و ضرر کرده‌اند. این شرکت‌ها امتیازات زیادی را به واسطه محصول و قیمت‌گذاری واگذار کرده‌اند. اگرچه در برخی موارد این موضوع مشتری خاصی را راضی نگه داشته، اما مانع توسعه یک محصول طراحی شده برای استفاده انبوه شده است.
چهارمین فاکتور، پنهان‌کاری است. اندرو گروو، مدیر عامل سابق شرکت اینتل، گفته مشهوری در مورد پارانویا به عنوان یک مزیت دارد. با توجه به سرعت رفع موانع در این صنعت، پنهان نگه داشتن فعالیت در برابر دیگران بسیار مهم است.
پنجمین و آخرین تسهیل‌کننده رشد، ایجاد محرک درست برای تیم رهبری است تا به شرکت متعهد بماند.
• محرک‌های متفاوت رشد برای پرده دوم
پرده دوم چالش‌های تازه‌ای را نمایان می‌کند. بعد از اینکه جای پای خود را در بازار محکم کردید، چه رخ می‌دهد؟ مدیران چگونه می‌توانند شرکت نرم‌افزاری یا خدمات اینترنتی خود را در مسیر رشد نگه دارند؟ تحقیقات مک‌کینزی نشان داده در فاصله بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار درآمد سالانه، بسیاری از شرکت‌ها یا با اندازه واقعی بازار و یا با محدودیت‌های سهم بازار محصول یا خدمات خود مواجه می‌شوند. شرکت‌هایی که می‌توانند با موفقیت به درآمد یک میلیارد دلار و بیشتر از آن برسند، حداقل یکی از استراتژی‌های رشد را که در زیر ذکر شده است را بکار گرفته‌اند:
اول، تعداد کمی از شرکت‌ها مدل‌های کسب‌وکار پرده اول را به اندازه کافی پرورش می‌دهند تا بتوانند به آسانی به پرده دوم توسعه دست پیدا کنند. این شرکت‌ها موقعیت‌های جدید (مانند کاری که فیس‌بوک انجام داد)، خروجی‌های جدید (کاری که گوگل با راه‌اندازی Gmail انجام داد) یا رده‌بندی‌های جدید (کاری که آمازون در ایجاد موتور تجارت الکترونیک انجام داد) ایجاد می‌کنند.
دوم، برخی شرکت‌ها مدل کسب‌وکار آزمایش شده خود را به بازارهای مجاور و نزدیک خود توسعه می‌دهند. به عنوان مثال، مایکروسافت وقتی وارد دنیای سیستم‌ عامل‌های سرور و در ‌‌نهایت اپلیکیشن‌های بنگاهی شد، موفقیت خود در سیستم‌ عامل‌های دسک‌تاپ را تکرار کرد. بسیاری از شرکت‌هایی که از این استراتژی استفاده کرده‌اند، ادغام‌های بزرگ را به عنصر اصلی رشد خود تبدیل کرده و جایگاه‌های ثابتی در بازارهای مجاور برای خودشان ایجاد کرده‌اند.
سوم، برخی شرکت‌ها وقتی محصول اصلی خود را به یک پایگاه تبدیل می‌کنند که از کنار آن «اکوسیستمی» از محصولات و خدمات مکمل بروز می‌کند، به رشد موفق می‌رسند. مایکروسافت وقتی از پیشتازی خود در سیستم‌ عامل‌های PC بهره برد، به خوبی از این استراتژی استفاده کرد.
در ‌‌نهایت باید گفت، رهبران شرکت‌ها می‌توانند از این رویکرد‌ها برای شناخت مسیر رشد خود استفاده کنند و مشخص کنند آیا محصولات و استراتژی فعلی آن‌ها برای رسیدن به آروز‌هایشان کافی است یا نه. اگر نه، این تحقیق می‌تواند به آن‌ها کمک کند که زمان مناسب برای گذار به پرده دوم را مشخص کنند تا به رشدی پایدار برسند و از برخی موانع که جلوی چنین تحولاتی را می‌گیرند، اجتناب کنند.